wersja skrócona dla dzieci

Miejskie Centrum Wspomagania Edukacji w Opolu

 

Standardy ochrony małoletnich to dokument obowiązujący w Miejskim Centrum Wspomagania Edukacji, który chroni Cię przed przemocą ze strony dorosłych oraz innych dzieci.

Małoletni, to pojęcie pochodzące z przepisów prawa, oznaczające po prostu dziecko, czyli osobę, która nie ukończyła 18 lat. Dzieckiem jesteś zarówno Ty, jak i większość Twoich rówieśników, znajomych i przyjaciół, którzy nie mają więcej niż 18 lat.

Będąc dzieckiem, nieustannie spotkasz się z osobami dorosłymi, takimi jak Twoi rodzice lub opiekunowie, nauczyciele i inni pracownicy Twojej szkoły oraz inne osoby. W Miejskim Centrum Wspomagania Edukacji spotykać możesz nauczycieli prowadzących różne zajęcia, a także psychologów i pedagogów, do których trafić możesz na różnego rodzaju badania lub inne spotkania.

Większość z wymienionych osób, zarówno dzieci, jak i dorosłych, chce dla Ciebie jak najlepiej. Są wśród nich jednak osoby, ze strony których możesz od czasu do czasu doznawać różnych form przemocy.

Przemoc, to wszystkie działania innych osób, które powodują u Ciebie cierpienie i szkody.

Mówiąc o przemocy, najczęściej mamy na myśli przemoc fizyczną (czyli na przykład bicie, kopanie, szarpanie itd.). Pamiętaj jednak, że przemocą są również inne zachowania, takie jak krzyczenie na kogoś, grożenie mu, odgadywanie, ośmieszanie i poniżanie, a także mówienie o kimś lub dotykanie go w zawstydzający sposób oraz wiele, wiele innych zachowań. Przemocą jest róznież zaniedbywanie przez dorosłego, który powinien się nami opiekować.

W dalszej części dokumentu, który właśnie czytasz, postaramy się wymienić większość form przemocy, których doświadczyć możesz ze strony różnych osób – dzieci i dorosłych.

Jeżeli zdarzy ci się doświadczyć którejś z nich, najlepiej powiedzieć o tym dorosłemu, do którego masz zaufanie. Mogą być to Twoi rodzice lub opiekunowie, nauczyciele, wychowawcy, a także wszyscy pracownicy Miejskiego Centrum Wspomagania Edukacji i inni dorośli.

Niekiedy zdarza się, że przemocy doznajemy od osoby dorosłej, której ufamy, lub która jest nam bliska. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest opowiedzenie o tym innemu dorosłemu lub nawet kilku dorosłym – któryś z nich na pewno będzie w stanie nam pomóc.

Jeżeli z różnych powodów nie chcesz lub nie możesz akurat zwrócić się po pomoc do żadnego dorosłego, pamiętaj o innych miejscach, w których można szukać pomocy, takich jak na przykład gabinet pedagogika lub psychologa szkolnego, lub telefony zaufania (wymieniamy je na samym końcu).

Kontakty z dorosłymi

  1. Dorośli powinni rozmawiać z Tobą w zrozumiały dla Ciebie sposób.
  2. Rozmawiając z Tobą, dorośli nie powinni przeklinać, wykonywać wulgarnych gestów, zawstydzać Cię, obrażać, a także zastraszać Cię.
  3. Rozmawiając z Tobą, dorosły powinien pozwolić Ci na wypowiadanie się i uważnie słuchać, co masz mu do powiedzenia.
  4. Dorośli niekiedy muszą powiedzieć coś głośniej, lub nawet krzyknąć (na przykład, jeżeli zagrożone jest Twoje bezpieczeństwo), jednak nie powinni na Ciebie krzyczeć aby wywoływać u Ciebie strach.
  5. Dorośli, którzy wiedzą o Tobie różne rzeczy, o których nie powinni wiedzieć inni (jak na przykład informacje poufne, sekrety i tajemnice), nie powinni opowiadać o nich bez Twojej zgody.
  6. Jeżeli jakiś dorosły zachowuje się wobec Ciebie w sposób wzbudzający Twój strach, wstyd lub niepokój, a w pobliżu nie ma nikogo, kto mógłby zareagować i udzielić Ci pomocy, najlepiej po takiej sytuacji powiedzieć o tym innemu dorosłemu, do którego mamy zaufanie.
  7. O sytuacji opisanej w poprzednim punkcie koniecznie należy powiedzieć również wtedy, gdy dorosły zachowujący się wobec nas w niestosowny sposób prosił nas, żebyśmy nikomu o tym nie mówili. PAMIĘTAJ! – ŻADEN DOROSŁY NIE MA PRAWA ŻĄDAĆ OD CIEBIE ZACHOWANIA TAKIEJ TAJEMNICY
  8. Pamiętaj, że wśród Ciebie jest wielu dorosłych, do których możesz zwrócić się o pomoc.
  9. Dorośli powinni wszystkie dzieci traktować sprawiedliwie.
  10. Dorośli nie powinni w żaden sposób naruszać Twojego prawa do prywatności, a także zachowywać się wobec Ciebie w sposób nieprzyzwoity. Jeżeli nie rozumiesz do końca co to oznacza, najlepiej poproś o wyjaśnienie dorosłego, do którego masz zaufanie.
  11. Dorośli nie powinni pozwalać Ci na korzystanie z używek, takich jak alkohol, papierosy, czy narkotyki, a także nie powinni częstować Cię nimi. W większości przypadków dorośli nie powinni również palić papierosów i spożywać alkoholu w Twojej obecności (na przykład nie mogą robić tego Twoi nauczyciele, kiedy jesteś w pobliżu).
  12. Nauczyciele i inni wychowawcy nie powinni przyjmować od Ciebie ani Twoich rodziców żadnych pieniędzy lub drogich upominków w zamian za oceny lub załatwienie jakichkolwiek szkolnych spraw. Nie powinni również domagać się tego typu prezentów. Zasada ta nie dotyczy drobnych upominków oraz kwiatów wręczanych tradycyjnie z okazji różnego rodzaju uroczystości (np. zakończenia roku szkolnego).

Kontakty z innymi dziećmi

Poniżej opisujemy różne formy przemocy, do których dochodzić może pomiędzy dziećmi.

Jeżeli doznasz, którejś z nich, zachęcamy Cię do szukania pomocy u osób i w miejscach, które wymieniamy w dokumencie, który właśnie czytasz.

Postaraj się jednocześnie nie zachowywać w ten sposób w stosunku do innych dzieci, aby nie być sprawcą przemocy.

  1. Dzieci powinny rozmawiać i kontaktować się między sobą z szacunkiem.
  2. Niedopuszczalne jest żartowanie z siebie w niestosowny, krzywdzący sposób.
  3. Nikt nie ma obowiązku kolegować i przyjaźnić się z drugą osobą, jeżeli nie chce. Należy przy tym pamiętać o szacunku nawet w stosunku do osób, z którymi nie chcemy nawiązywać żadnych relacji.
  4. W razie konfliktu z rówieśnikami, staramy się w pierwszej kolejności rozwiązywać je w konstruktywny sposób. Jeżeli nie jest to możliwe, możemy poprosić o pomoc dorosłych. rozwiązujemy, Jeżeli nie ma innej możliwości, możemy bronić się przed agresją, ale staramy się nie skrzywdzić atakującego.
  5. Unikamy przemocy fizycznej (przemoc fizyczna to na przykład bicie, popychanie, kopanie, duszenie, szarpanie i inne)
  6. Unikamy przemocy psychicznej (przemoc psychiczna to na przykład wyśmiewanie i upokarzanie, grożenie, oszukiwanie, obgadywanie i rozpowiadanie wstydliwych informacji i inne)
  7. Nie naruszamy przestrzeni intymnej innych osób (na przykład dotykając innych bez ich zgody, lub robiąc to w zawstydzający albo nieprzyzwoity sposób).
  8. Nie korzystamy bez wiedzy i zgody z rzeczy należących do innych osób (na przykład nie pożyczamy ich bez zgody, nie zaglądamy do nieswoich toreb i plecaków, nie przeglądamy czyjegoś telefonu, nie czytamy korespondencji itd.)
  9. Nie kradniemy przedmiotów należących do innych osób.
  10. Nie nagrywamy innych osób i nie robimy im zdjęć bez ich zgody. Ponadto, jeżeli chcemy taki film lub zdjęcie zamieścić w Internecie, robimy to tylko za wiedzą i zgodą rodziców lub opiekunów.
  11. W Internecie nie ujawniamy informacji osobistych na temat siebie oraz innych osób.
  12. Nie pijemy alkoholu, nie palimy papierosów i nie zażywamy narkotyków.
  13. Jeżeli jesteśmy ofiarą przemocy, zawsze możemy powiedzieć o tym dorosłemu.
  14. Jeżeli inne dziecko jest ofiarą przemocy, zawsze możemy powiedzieć o tym dorosłemu.

 Jeżeli jesteś ofiarą przemocy lub jej świadkiem, pomocy najlepiej szukać:

- u rodziców lub opiekunów;

- u wychowawcy;

- u nauczycieli;

- w gabinecie pedagoga lub psychologa szkolnego;

- w gabinecie pielęgniarki szkolnej;

- u wszystkich pracowników Miejskiego Centrum Wspomagania Edukacji.

 

Pomoc otrzymasz również dzwoniąc na następujące numery telefonu:

- 800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka

(czynny całą dobę, 7 dni w tygodniu)

 

- 116 111 – Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

(czynny całą dobę, 7 dni w tygodniu)

 

- 572 128 403 – Pogotowie psychologiczne dla uczniów „ZIK”  (MCWE w Opolu)

czynne:

poniedziałek 9:00-11:00; 15:00-17:00

środa 11:00-17:00

wtorek, 8:00-14:00

czwartek, 8:00-14:00

 piątek 8:00-14:00

Możesz napisać również mailowo na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.