Dysleksja to specyficzne trudności w nauce czytania i pisania, które dotykają znaczną liczbę dzieci na całym świecie. Uczniowie z dysleksją borykają się z problemami w przetwarzaniu informacji językowej, co prowadzi do trudności w nauce szkolnej, obniżenia samooceny oraz problemów emocjonalnych. Jednym z nowoczesnych narzędzi wspomagających terapię dysleksji, które zyskuje coraz większe uznanie, jest EEG Biofeedback.

Ta metoda terapeutyczna wykorzystuje neurotechnologię w celu poprawy funkcjonowania mózgu. Opiera się na założeniu, że mózg można trenować podobnie jak mięśnie, co w przypadku osób z dysleksją może mieć szczególnie korzystne skutki. Podczas sesji EEG Biofeedback uczeń otrzymuje informacje zwrotne na temat swoich fal mózgowych, co umożliwia mu świadome modyfikowanie ich aktywności.

Podstawą terapii EEG Biofeedback jest monitorowanie fal mózgowych za pomocą elektroencefalogramu (EEG), które następnie są przedstawiane uczniowi w formie wizualnej (np. gry komputerowej). Uczestnik sesji ma za zadanie kontrolować przebieg gry, co wymaga odpowiedniej regulacji aktywności mózgu. Stopniowo, mózg zaczyna „uczyć się” wytwarzania korzystnych wzorców fal mózgowych, co może przekładać się na poprawę funkcji poznawczych, koncentracji i samoregulacji emocjonalnej.

Korzyści EEG Biofeedback dla ucznia z dysleksją:

  1. Poprawa koncentracji uwagi.

Uczniowie z dysleksją często mają trudności z utrzymaniem koncentracji, co znacząco wpływa na efektywność nauki. Terapia EEG Biofeedback może pomóc w treningu mózgu w taki sposób, aby zwiększyć zdolność do skupienia się na zadaniach i redukować rozproszenie. Badania wskazują, że regularne sesje EEG Biofeedback mogą poprawić uwagę oraz pamięć operacyjną, co w efekcie wspiera naukę czytania i  pisania.

  1. Poprawa tempa i płynności czytania.

Głównym objawem dysleksji jest wolne tempo czytania, które jest związane z trudnościami w dekodowaniu słów i automatyzacji tego procesu. EEG Biofeedback może pomóc w usprawnieniu komunikacji między różnymi obszarami mózgu, odpowiedzialnymi za przetwarzanie językowe, co może prowadzić do zwiększenia tempa i płynności czytania i lepszego rozumienia tekstu.

  1. Redukcja lęku i stresu.

Uczniowie z dysleksją często odczuwają stres związany z niepowodzeniami szkolnymi. Terapia EEG Biofeedback może pomóc w regulacji emocji i redukcji stresu, co z kolei może wpłynąć na większą pewność siebie oraz pozytywne nastawienie do nauki.

  1. Wzmacnianie funkcji wykonawczych.

Uczniowie z dysleksją napotykają na problemy w planowaniu i organizacji pracy oraz rozwiązywaniu problemów. EEG Biofeedback wspomaga mózg w poprawie tych procesów, co może pomóc uczniowi w lepszym zarządzaniu czasem oraz organizacji zadań szkolnych.

W literaturze naukowej można znaleźć wiele badań potwierdzających skuteczność EEG Biofeedback w pracy z dziećmi z dysleksją. Jedno z takich badań, przeprowadzone przez Lévesque i współpracowników (2006), wykazało, że dzieci poddane terapii EEG Biofeedback odnotowały znaczną poprawę w zakresie czytania oraz pamięci roboczej w porównaniu z grupą kontrolną. Badania te sugerują, że Biofeedback może skutecznie wspierać terapię dysleksji, zwłaszcza w połączeniu z innymi formami terapii pedagogicznej i  logopedycznej.

Opracowała Katarzyna Maślak na podstawie skryptu autorstwa: mgr D. Tuchowskiego, mgr  R. Kozłowskiego, mgr P. Rożynka, Prim.MUDr. M. Novotnego oraz własnych doświadczeń.