mppp02

Terapia logopedyczna ma na celu:

  • korygowanie wad wymowy,
  • usprawnienie motoryki narządów mowy,
  • poprawienie jakości funkcji językowej, oddechowej, fonacyjnej, podnoszenie poziomu sprawności językowej,
  • budowanie słownictwa czynnego i biernego,
  • usuwanie zakłóceń procesu porozumiewania się,
  • przywracanie mowy w przypadku jej utraty,

Nauczanie poszczególnych dźwięków musi odbywać się według określonej kolejności działań, a każdy ćwiczony dźwięk musi przejść przez etapy: przygotowania narządów artykulacyjnych, wywołania dźwięku w izolacji, połączenia go z samogłoską w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, ćwiczenia dźwięku w zdaniach, opowiadania obrazków. Dopiero po utrwalaniu jednego dźwięku można przejść do wprowadzenia następnego.

 Jak wygląda terapia logopedyczna?

Aby zajęcia dla dziecka nie były nudne, realizowane są w różnej formie. To dlatego terapia logopedyczna może czasem przypominać zabawę. Zdarza się, że zadania się powtarzają pod przykrywką innego działania. Każda czynność w postępowaniu terapeutycznym wymaga zrealizowania pewnych ustalonych etapów działań.

Czas trwania terapii logopedycznej jest różny dla każdego dziecka i zależy od wielu czynników, to jest:

  • problemu, zaawansowania zaburzenia i złożoności,
  • szybkości postępów,
  • konieczności utrwalenia efektów,
  • współpracy osób zaangażowanych w postępowaniu logopedycznym, czyli dziecka, jego rodziców lub opiekunów, a także specjalistów, logopedy i nauczycieli.