mppp02

Założenia terapii psychomotorycznej

Terapia przeznaczona jest dla dzieci od 3 do 7 lat, z zaburzeniami funkcjonowania, u podłoża których leży minimalna dysfunkcja mózgu, spowodowana nieprawidłowościami w dojrzewaniu mózgowych struktur integracyjnych (struktur odpowiedzialnych min. za funkcję somatognozji, mowy, zachowań i zaburzeń typu dyslektycznego).

Głównych celem i efektem terapii psychomotorycznej jest stworzenie lub aktywizacja sieci neuronalnych odpowiadających za mózgowe procesy integracyjne.

Uczestnicy terapii psychomotorycznej

  • dzieci, które przejawiają trudności w zakresie wykonywania ruchowych czynności (niezręczne, męczliwe, mające problemy z koordynacją ruchową i trudności z nabywaniem bardziej precyzyjnych czynności ruchowych, np., jazda na rowerze), tracące równowagę, itp.,
  • dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, z trudnościami w komunikacji,
  • dzieci przejawiających wyraźne opóźnienie w nabywaniu znajomości schematu własnego ciała, mające trudności w nazywaniu części ciała, mające problemy w orientacji przestrzennej,
  • dzieci z opóźnieniami i z zaburzeniami lateralizacji,
  • dzieci nieśmiałe, wycofujące się z kontaktów z rówieśnikami, z zaburzeniami w zachowaniu, nadpobudliwe emocjonalnie i ruchowo, z zaburzeniami koncentracji uwagi, nadwrażliwe emocjonalnie,
  • dzieci z problemami w nauce szkolnej (niska sprawność grafomotoryczna, mylenie kształtów, kolorów, nazw dni tygodnia), dla dzieci z ryzyka dysleksji.

 

Organizacja grupy psychomotorycznej

Na zajęcia przyjmowane są dzieci po diagnozie logopedycznej, psychologicznej, pedagogicznej, ze skierowania lekarza neurologa. Ten sam lekarz dokonuje po zakończonej terapii diagnozy kontrolnej. Zajęcia prowadzone są przez zespół specjalistów (dwóch neurologopedów). Zajęcia odbywają się w sali przystosowanej do prowadzenia ćwiczeń ruchowych. Dzieci podzielone są na dwie grupy, w zależności od wieku: 3–5 i od 5–7. W jednej grupie bierze udział 4 dzieci. Grupa jest na tyle mała, żeby móc traktować każde dziecko maksymalnie indywidualnie. Grupa motywuje do wysiłku, prowokuje do naśladowania i daje okazję do współdziałania. Te mechanizmy pracy grupowej przyczyniają się do efektywnej pracy z dziećmi w okresie całego roku szkolnego. Jeden cykl obejmuje 25 spotkań (w indywidualnych przypadkach cykl jest wydłużany do 30 spotkań). Jedna sesja terapeutyczna trwa  1,5 godziny, zawsze o stałej porze, bez udziału rodziców. Zajęcia odbywają się 2 razy w tygodniu. Kontrola osiągniętych rezultatów ma miejsce na końcu cyklu, w rozmowie z rodzicami odbywa się ewaluacja zajęć i osiągnięć dziecka. Kontrolne badanie wykonuje także lekarz, który skierował dziecko na terapię.

Zasady terapii psychomotorycznej

  1. Każda sesja obejmuje ten sam zestaw ćwiczeń (trening), dzięki temu dziecko uczy się przewidywalności i kolejności działań, osiąga stan uspokojenia i ma okazję dokonywania wyborów spośród określonych możliwości.
  2. Wszystkie ćwiczenia są zintegrowane, łączą doznania ruchowe, czuciowe, słuchowe, wzrokowe i emocjonalne, wszystkie czynności są werbalizowane, nazywane, każdemu działaniu towarzyszy przekaz słowny (rymowanka, piosenka, wierszyk).
  3. Ćwiczenia prowadzone są w formie zabawy, dzięki czemu terapia jest łatwiejsza i przyjemniejsza.
  4. Stopień trudności dostosowany jest do możliwości dziecka, jego wieku i dojrzałości oun.
  5. Karty ewaluacyjne  oraz protokoły rozmów podsumowujących terapię z rodzicami dzieci pozostają w teczkach indywidualnych dzieci.
  6. Karty diagnozy neurologicznej (badanie wstępne i kontrolne) pozostają w teczkach indywidualnych dzieci.

Informacje o zespole terapeutycznym:

Terapeuci posiadają kompetencje i kwalifikacje do prowadzenia terapii psychomotorycznej potwierdzone certyfikatem terapeuty psychomotoryki uzyskanym w Warszawie decyzją Komisji certyfikacyjnej, na podstawie odbytych szkoleń i egzaminu uwierzytelniającego z dnia 25.września 2011r.

PLAN ZAJĘĆ W GRUPIE DZIECI MŁODSZYCH:

  1. Przywitanie
  2. Przebieranie i składanie ubrania
  3. Toaleta
  4. Masaż
  5. Ćwiczenia indukcyjne (wprowadzające do dużej motoryki)
  6. Ćwiczenia dużej motoryki (5 ćwiczeń)
  7. Ćwiczenia schematu ciała
  8. Aplikacje: ćwiczenia i gry rozwijające percepcję wzrokową, koncentrację uwagi, koordynację wzrokowo-ruchową, sprawność manualną i grafomotoryczną
  9. Ubieranie
  10. Pożegnanie

PLAN ZAJĘĆ W GRUPIE DZIECI STARSZYCH:

  1. Przywitanie
  2. Przebieranie i składanie ubrania
  3. Toaleta
  4. Masaż
  5. Ćwiczenia dużej motoryki (10 ćwiczeń)
  6. Ćwiczenia schematu ciała
  7. Aplikacje, czyli ćwiczenia:
  • Orientacji w przestrzeni i czasie
  • Małej motoryki
  • Grafomotoryczne i z zakresu umiejętności szkolnych
  1. Ubieranie
  2. Pożegnanie