TERAPIA METODĄ WARNKEGO
- Szczegóły
TERAPIA METODĄ WARNKEGO
W MIEJSKIEJ PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W OPOLU
W Miejskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Miejskim Centrum Wspomagania Edukacji w Opolu od 2019 r. prowadzona jest terapia Metodą Warnkego, która jest przeznaczona m.in. dla dzieci:
- mającymi trudności w czytaniu i pisaniu,
- z diagnozą Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego (CAPD),
- z grupy ryzyka dysleksji lub u których zdiagnozowano specyficzne trudności w uczeniu się,
- mającymi trudności z koncentracją uwagi, z rozumieniem dłuższych komunikatów werbalnych,
- z zaburzeniami sensomotorycznymi.
Metoda Warnkego łączy kilka form oddziaływań:
- ćwiczenia słuchowe,
- ćwiczenia wzrokowe,
- ćwiczenia motoryczne
angażując tym samym nie tylko mózg, ale i całą motorykę dużą. Zajęcia w Poradni odbywają się cyklicznie, regularnie i systematycznie.
W pracy z dziećmi wykorzystywane są m.in.:
- tablice logopedyczne;
- tablice do czytania dla krasnali (narzędzia te służą m.in. do treningu uwagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej);
- trening selektywności percepcji (WTT), służący do różnicowania głosek o podobnym brzmieniu;
- zestaw Audio4Lab zawierający moduł Brain-Audiometr i Alpha-Trainer przeznaczony m.in. do usprawniania i automatyzacji funkcji słuchowych;
- trening myślenia wielotorowego.
W trakcie sesji ćwiczeniowych terapia Metodą Warnkego może być poszerzona o narzędzia stosowane w sensomotoryce (np. kołyska bez punktu zatrzymania, walec, maty), ponieważ stanowi ona doskonałe przygotowanie do dalszych ćwiczeń, wpływa korzystnie na kontrolę mięśni oraz pracę podczas treningu słuchowego (także z użyciem Brain-Boy Universal).
Dzieci mogą dodatkowo uczestniczyć aktywnie w treningu umiejętności motorycznych (z pulpitem do ćwiczeń grafomotorycznych), doskonalić funkcje wzrokowo-ruchowe w pracy z „leżącą ósemką” oraz trenować percepcję wzrokową, słuchową, dotykową i planowanie ruchu z użyciem sentisfery (obręczy z kilkoma rodzajami kulek).
Terapia Metodą Warnkego ma także na celu usprawnianie współpracy „oko-ręka”. Ponadto dzieci doskonalą równowagę z użyciem drążka do balansowania, ćwiczą pamięć słuchową, uczestniczą w treningu lateralnym (wykorzystywanym do doskonalenia umiejętności pisania, czytania, liczenia, uwagi oraz nauki języków obcych).