mppp02

TERAPIA METODĄ WARNKEGO

W MIEJSKIEJ PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ

W OPOLU

W Miejskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Miejskim Centrum Wspomagania Edukacji w Opolu od 2019 r. prowadzona jest terapia Metodą Warnkego, która jest przeznaczona m.in. dla dzieci:  

  • mającymi trudności w czytaniu i pisaniu,
  • z diagnozą Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego (CAPD),
  • z grupy ryzyka dysleksji lub u których zdiagnozowano specyficzne trudności w uczeniu się,
  • mającymi trudności z koncentracją uwagi, z rozumieniem dłuższych komunikatów werbalnych,
  • z zaburzeniami sensomotorycznymi.

Metoda Warnkego łączy kilka form oddziaływań:

- ćwiczenia słuchowe,

- ćwiczenia wzrokowe,

- ćwiczenia motoryczne

angażując tym samym nie tylko mózg, ale i całą motorykę dużą. Zajęcia w Poradni odbywają się cyklicznie, regularnie i systematycznie.

W pracy z dziećmi wykorzystywane są m.in.:

- tablice logopedyczne;

- tablice do czytania dla krasnali (narzędzia te służą m.in. do treningu uwagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej);

- trening selektywności percepcji (WTT), służący do różnicowania głosek o podobnym brzmieniu;

- zestaw Audio4Lab zawierający moduł Brain-Audiometr i Alpha-Trainer przeznaczony m.in. do usprawniania i automatyzacji funkcji słuchowych;

- trening myślenia wielotorowego.

W trakcie sesji ćwiczeniowych terapia Metodą Warnkego może być poszerzona o narzędzia stosowane w sensomotoryce (np. kołyska bez punktu zatrzymania, walec, maty), ponieważ stanowi ona doskonałe przygotowanie do dalszych ćwiczeń, wpływa korzystnie na kontrolę mięśni oraz pracę podczas treningu słuchowego (także z użyciem Brain-Boy Universal).

Dzieci mogą dodatkowo uczestniczyć aktywnie w treningu umiejętności motorycznych (z pulpitem do ćwiczeń grafomotorycznych), doskonalić funkcje wzrokowo-ruchowe w pracy z „leżącą ósemką” oraz trenować percepcję wzrokową, słuchową, dotykową i planowanie ruchu z użyciem sentisfery (obręczy z kilkoma rodzajami kulek).

Terapia Metodą Warnkego ma także na celu usprawnianie współpracy „oko-ręka”. Ponadto dzieci doskonalą równowagę z użyciem drążka do balansowania, ćwiczą pamięć słuchową, uczestniczą w treningu lateralnym (wykorzystywanym do doskonalenia umiejętności pisania, czytania, liczenia, uwagi oraz nauki języków obcych).