mppp02

Wybór kolejnej szkoły, a w następstwie zawodu, to bardzo ważna decyzja dla każdego, kto ją podejmuje.

Zadaniem doradcy zawodowego w Poradni jest wspieranie młodzieży  szkół  podstawowych i ponadpodstawowych w planowaniu ich drogi edukacyjnej i zawodowej, uwzględniając ich możliwości psychofizyczne, sytuację życiową oraz potrzeby rynku pracy.

W naszej poradni oferujemy Państwu zajęcia w zakresie:

  • poznania samego siebie,
  • poszerzania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych,
  • kształtowania gotowości do wejścia na rynek pracy,
  • analizy informacji na temat systemu edukacji,
  • rozwijania umiejętności uczenia się przez całe życie,
  • rozwijanie umiejętności planowania i gospodarowania czasem,
  • pracy nad motywacją i wyznaczaniem celów,
  • diagnozowaniem predyspozycji zawodowych

Celem diagnozy przeprowadzanej dla potrzeb doradztwa zawodowego jest odkrycie zasobów, możliwości (w tym intelektualnych i zdrowotnych), preferencji i predyspozycji tak, by pomóc młodemu człowiekowi dokonać wyboru zawodu i szkoły.

             Diagnoza dla potrzeb doradztwa zawodowego odbywa się, w zależności od potrzeb, podczas 1-3 spotkań.  Zawiera w sobie wywiad z rodzicem, rozmowę z uczniem, przeprowadzenie testów predyspozycji zawodowych, często niezbędnym elementem diagnozy jest też badanie możliwości intelektualnych ucznia.

Diagnoza kończy się rozmową ukierunkowującą wybory ucznia dotyczące drogi dalszego kształcenia. Nie ma na celu dopasowania określonych cech badanego do konkretnej szkoły i profilu klasy. Decyzje te należą zawsze do ucznia.

Szczególną grupą naszych klientów są uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Są to osoby o różnorodnych potrzebach i predyspozycjach – niektórych uczniów z tej grupy cechuje specyficzne funkcjonowanie poznawcze, wymuszające szczególny sposób nabywania wiedzy i umiejętności. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to uczniowie:

  • niepełnosprawni;
  • niedostosowani społecznie i zagrożeni niedostosowaniem społecznym;
  • z zaburzeniami zachowania i emocji;
  • szczególnie uzdolnieni;
  • ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (np.
    z dysleksją, dysgrafią, dysortografią czy dyskalkulią);
  • z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych;
  • chorzy przewlekle;
  • znajdujący się w sytuacji kryzysowej, traumatycznej;
  • z niepowodzeniami edukacyjnymi;
  • z zaniedbaniami środowiskowymi związanymi z sytuacją bytową rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;
  • z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, zmianą środowiska edukacyjnego, wcześniejszym kształceniem za granicą.

We wszystkich tych przypadkach niezwykle ważne jest dostrzeżenie i zrozumienie potrzeb ucznia w kontekście jego dalszej nauki, pomoc w podjęciu decyzji odnośnie dalszego kształcenia. W przypadku uczniów z problemami zdrowotnymi ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, istnieje możliwość uzyskania opinii o pierwszeństwie przyjęcia w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym.

Uczniowie niepełnosprawni, zagrożeni niedostosowaniem społecznym, niedostosowani społecznie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą realizować kształcenie w się w szkole (oddziale) ogólnodostępnej, integracyjnej, specjalnej lub w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.