mppp02

DIAGNOZA PEDAGOGICZNA

  • pozwala na dokonanie oceny stopnia dojrzałości szkolnej dziecka do podjęcia nauki w szkole;
  • służy określeniu umiejętności dziecka w stosunku do wymagań programowych obowiązujących na danym etapie kształcenia w zakresie podstawowych technik szkolnych: czytania, pisania, liczenia;
  • ocenia poziom rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych dziecka (wiek biologiczny dziecka a jego wiek rozwojowy);
  • polega na wnikliwym przeanalizowaniu przyczyn trudności w uczeniu się i wskazaniu, jakie jest podłoże tych trudności, (ustala przyczyny niepowodzeń szkolnych dziecka);

Część wstępna:

  • rozpoczyna się rozmową (wywiadem) z rodzicem w celu poznania przyczyn zgłoszenia dziecka na badanie;
  • rodzic proszony jest o przekazanie dokumentów dotyczących dziecka, z którymi przybył na badanie, są to m.in.: opinia z przedszkola/szkoły, zaświadczenia lekarskie, wyniki badań słuchu, wzroku itp.
  • następnie specjalista dobiera zestaw testów odpowiednich do wieku dziecka oraz ze względu na przedstawione przez rodzica trudności.

Badanie:

  • w przypadku dzieci młodszych często badanie odbywa się w obecności rodzica, dzieci starsze pozostają pod opieką pedagoga;
  • dziecko kolejno otrzymuje zadania do wykonania, w przypadku pojawienia się trudności jest wspierane i motywowane do dalszej pracy;
  • przewidziane są krótkie przerwy między aktywnościami, by dziecko mogło odpocząć.

Zakończenie i podsumowanie wyników:

  • po badaniu specjalista szczegółowo omawia z rodzicem wyniki testów, które wykonało dziecko;
  • następnie wszyscy specjaliści diagnozujący dziecko (pedagog, psycholog, logopeda) ustalają diagnozę końcową oraz decydują, jaki