Diagnoza pedagogiczna
- Szczegóły
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
- pozwala na dokonanie oceny stopnia dojrzałości szkolnej dziecka do podjęcia nauki w szkole;
- służy określeniu umiejętności dziecka w stosunku do wymagań programowych obowiązujących na danym etapie kształcenia w zakresie podstawowych technik szkolnych: czytania, pisania, liczenia;
- ocenia poziom rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych dziecka (wiek biologiczny dziecka a jego wiek rozwojowy);
- polega na wnikliwym przeanalizowaniu przyczyn trudności w uczeniu się i wskazaniu, jakie jest podłoże tych trudności, (ustala przyczyny niepowodzeń szkolnych dziecka);
Część wstępna:
- rozpoczyna się rozmową (wywiadem) z rodzicem w celu poznania przyczyn zgłoszenia dziecka na badanie;
- rodzic proszony jest o przekazanie dokumentów dotyczących dziecka, z którymi przybył na badanie, są to m.in.: opinia z przedszkola/szkoły, zaświadczenia lekarskie, wyniki badań słuchu, wzroku itp.
- następnie specjalista dobiera zestaw testów odpowiednich do wieku dziecka oraz ze względu na przedstawione przez rodzica trudności.
Badanie:
- w przypadku dzieci młodszych często badanie odbywa się w obecności rodzica, dzieci starsze pozostają pod opieką pedagoga;
- dziecko kolejno otrzymuje zadania do wykonania, w przypadku pojawienia się trudności jest wspierane i motywowane do dalszej pracy;
- przewidziane są krótkie przerwy między aktywnościami, by dziecko mogło odpocząć.
Zakończenie i podsumowanie wyników:
- po badaniu specjalista szczegółowo omawia z rodzicem wyniki testów, które wykonało dziecko;
- następnie wszyscy specjaliści diagnozujący dziecko (pedagog, psycholog, logopeda) ustalają diagnozę końcową oraz decydują, jaki