W założeniu Akademii Umiejętności Nauczyciela przyjmuje się zasadę optymalności doskonalenia, czyli dostosowania treści do potrzeb uczestników kursu. Bogata gama tematów zapewnia dużą elastyczność dostosowaniu programu kursu do potrzeb i oczekiwań uczestników, gdyż to kursanci zadecydują o jego ostatecznym kształcie za pośrednictwem badania ich oczekiwań. Lista zaproponowanych tematów jest otwarta i zostanie uzupełniona zgodnie z wynikami diagnozy. Zajęcia poprowadzą konsultanci i doradcy metodyczni, specjaliści z zakresu pedagogiki i psychologii pracjący w Miejskim Centrum Wspomagania Edukacji jak również zaproszeni eksperci zewnętrzni. Zaplanowano 25 spotkań 5-cio godzinnych, w tym jedno wyjazdowe (w zależności od sytuacji jedno lub dwudniowe). W przypadku dużego zainteresowania tematyką kursu istnieje możliwość zwiększenia liczby godzin. Uczestnicy zainteresowani uzyskaniem certyfikatu znajomości języka obcego będą mogli uczestniczyć w kursie językowym z języka angielskiego i przystąpić do egzaminu lub przystąpić do egzaminu bez uczestnictwa w kursie.

Założenia programowo-organizacyjne:

  1. Nowoczesna i innowacyjna forma doboru treści kursu w zależności od identyfikacji luki kompetencyjnej grupy i pojedynczych słuchaczy.
  2. Innowacja polegająca na bezpośrednim zaangażowaniu słuchaczy w prowadzenie doskonalenia – każdy słuchacz poprowadzi jedną lekcję otwartą/pokazową z udziałem uczestników kursu, która zostanie poddana ewaluacji.
  3. Możliwość uczestnictwa w konsultacjach indywidualnych oraz zespołowych w zależności od potrzeb uczestników.
  4. Innowacyjna forma prowadzenia zajęć w oparciu o metodę open space. Każdy uczestnik decyduje sam, do której grupy dołączy, jakim tematem jest zainteresowany, z którym prowadzącym chce podjąć dyskusję, czego planuje się nauczyć.
  5. Doskonalenie kompetencji nauczycieli kontraktowych w zakresie:
    1. kompetencje interpersonalne i intrapersonalne (praca z dziećmi i uczniami w zróżnicowanym zespole klasowym, edukacja włączająca, kształcenie specjalne, socjometria, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, neuronauki w edukacji, autoewaluacja, refleksyjność w pracy nauczyciela, zdolność reedukacji, zarządzanie stresem, …)
    2. kompetencje dydaktyczne i metodyczne (określanie i realizacja celów, poprawność merytoryczna, dydaktyczna, metodyczna i wychowawcza zajęć, indywidualizacja procesu nauczania, zdolność elastycznego reagowania w sytuacjach lekcyjnych, …)
    3. kompetencje cyfrowe i medialne (świat po nowemu – rzeczywistość rozszerzona, społeczności rozszerzone, edukacja zdalna, autoprezentacja w edukacji zdalnej, netykieta i tworzenie nowych zasad, …)
    4. kompetencje językowe (język angielski – baza do rozumienia języka współczesnej komunikacji – certyfikowany kurs językowy)
    5. od kompetencji diagnostycznych (diagnoza możliwości i potrzeb uczniów w zakresie dydaktyki, form i metod uczenia się, autodiagnoza potrzeb doskonalenia i rozwoju, …) do prakseologii stosowanej, nakierowanej na rozwój (teoria sprawnego działania w praktyce, kompetencje w zakresie znajomości i stosowaniu prawa oświatowego, awans zawodowy, doskonalenie zawodowe, wyznaczanie celów, planowanie prognostyczne, identyfikacja ryzyka,…)