Opolska Szkoła Ćwiczeń 2019 - 2020
- Szczegóły
Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Miejskim Centrum Wspomagania Edukacji w Opolu w okresie od stycznia 2019 r. do grudnia 2020 r. był głównym realizatorem projektu pn. Opolska Szkoła Ćwiczeń – utworzenie szkoły ćwiczeń w województwie opolskim, zrealizowanego w formule partnerskiej z udziałem Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu, gminy Grodków (udział szkół w Kolnicy i PSP w Jędrzejowie), Powiatu Kluczborskiego (realizatorem był Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli – PODN), Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki. Bazę OSzĆ stanowiły trzy szkoły podstawowe w Opolu, w których otworzono nowe pracownie: PSP nr 15 (pracownie matematyczna i przedmiotów przyrodniczych), PSP nr 8 (pracownia informatyczna), PSP nr 14 (pracownia językowa). Działania projektu skierowane były ponadto do nauczycieli i dyrektorów 5 szkół podstawowych z Opola (PSP 10, PSP 13 Specj., PSP 14, PSP 2, PSP 5) i 2 szkół z gminy Grodków (PSP w Kolnicy i PSP w Jędrzejowie).
W ramach projektu nauczyciele uzyskali wsparcie m.in. w postaci szkoleń, seminariów, warsztatów i konsultacji prowadzonych przez ekspertów (MODN, WSZiA, PODN,
OTLiA), byli także objęci opieką merytoryczno-metodyczną przez zatrudnionych w projekcie specjalistów. Działały sieci współpracy nauczycieli matematyki, przedmiotów przyrodniczych, informatyki, języka angielskiego, kreatywności, profilaktyki i wychowania, zarządzania oświatą (sieci prowadzone przez specjalistów MODN oraz WSZiA). Jednym z elementów projektu były praktyki studenckie dla studentów kierunków nauczycielskich.
Po przeprowadzonych w pracowniach przedmiotowych lekcjach pokazowych odbywały się konferencje metodyczne, będące jednocześnie omówieniem i podsumowaniem obserwowanej lekcji. Konferencje miały ustalony tok, opierający się na schemacie:
- Pozytywne działania nauczyciela, które zaobserwowano podczas lekcji.
- Jakie działania nauczyciela podczas lekcji należałoby zmienić lub udoskonalić?
- Treści, środki i metody prowadzenia lekcji, które warto upowszechniać.
Zainteresowani autoewaluacją nauczyciele mogli przeanalizować swoją lekcję pokazową, korzystając z autorskiego narzędzia przygotowanego przez dr Małgorzatę Tukiendorf – specjalistę w projekcie.
Scenariusze lekcji pokazowych, opracowane i zrealizowane przez nauczycieli w ramach OSzĆ, są świadectwem nowoczesnego nauczania, zarówno w zakresie treści, narzędzi, jak i metod, wykorzystujących działania praktyczne i eksperymentalne. Materiały te zostały wydrukowane, łącznie z recenzjami specjalistów, i udostępnione szkołom uczestniczącym w projekcie.
W dniach 16 – 17 marca 2021 r. odbyła się konferencja online podsumowująca projekt pn. Opolska Szkoła Ćwiczeń – utworzenie szkoły ćwiczeń w województwie opolskim.
Wśród prelegentów znaleźli się dyrektorzy i nauczyciele szkół projektowych, przedstawiciele partnerów w projekcie, zaproszeni goście oraz konsultanci Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Opolu. Z uwagi na panującą pandemię, tematykę zdominowały refleksje związane ze zdalną edukacją. I tak prof. UAM Jacek Pyżalski przedstawił widzom i słuchaczom temat Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19 – aktualna sytuacja i wynikające stąd wnioski dla nauczycieli i osób zarządzających oświatą, prof. Maciej M. Sysło, UWr, mówił O myśleniu na odległość – edukacja w czasach zarazy, a reprezentujący Fundację Dbam o mój z@sięg dr Maciej Dębski przybliżył zagadnienie Edukacja w pandemii i obniżony poziom higieny cyfrowej. Blok zagadnień związanych z edukacją kulturalną obejmował m.in. takie tematy, jak: Emocje za szkłem, czyli jak odczuwać teatr w Internecie? czy Opolski Teatr Lalki i Aktora – teatr na żywo i on-line, prezentowane przez dyrektora OTLiA Krystiana Kobyłkę i osoby związane z teatrem. Dyrektorzy szkół, w których realizowany był projekt, podczas panelu dyskusyjnego podzielili się swoimi refleksjami związanymi z jego przebiegiem, dziękując m.in. osobom w nim uczestniczącym, a przede wszystkim tym, bez których OSzĆ by nie została powołana do życia i by nie mogła działać, tj. pomysłodawcom, organizatorom, koordynatorom, nauczycielom prowadzącym lekcje pokazowe i występującym jako prelegenci podczas tej konferencji, nauczycielom konsultantom prowadzącym szkolenia i specjalistom.
Konferencja była jednym z końcowych produktów dwuletniego projektu. Z uwagi na sytuację pandemii odbyła się zdalnie, a jej przebieg został zarejestrowany w studio w MCWE – nagrania są dostępne na stronie https://mcwe.opole.pl/aktualnoscimodn/1225-opolska-szko%c5%82a-%c4%87wicze%c5%84-wsparciem-rozwoju-zawodowego-nauczyciela.html
Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020
Oprac. SJ